SOLTIPS!

MINA TIPS TILL ER SOM SOLAR I VÅRSOLEN!


Eftersom huden är så ovan med solen nu i våratider MÅSTE man vara försiktig när man solar. Hudcancern blir allt vanligare i sverige, och det läskiga är att man inte brukar få det förrän man blir äldre(om man nu får det)! Alltså har de flesta som får hudcancer solat för mycket som barn och unga, så även om man inte märker något nu kan solen ställa till med mycket i framtiden! Solskydd som solkräm hjälper inte om du hoppar ut i solskenet och ligger och steker i två timmar.
MITT TIPS: Läs steget nedanför.
____________________________________________________________________________________

FÖR ATT PÅVERKA DIN HUDFÄRG (NÄSTAN) HELT OFARLIGT(sol skadar ju hur man än gör...)
Egentligen är det bästa att inte ligga still alls, utan bara vara i solen.
Men om du vill ligga på verandan en solig dag som denna:
MITT TIPS: Ligg på rygg i en kvart, byt till magen i en kvart, och gå sedan undan från solen helt i en halvtimme. Sedan upprepar du detta, men bara en gång till! Det räcker för dagen. Om du gör detta flera dagar i rad kommer du se skillnad, fast man inte riktigt kan tro det.

Tänk inte, jag ska bara ligga 5 minuter till! Du vill väl inte riskera att få fina röda fläckar, snygga flagor, eller söta eksem?
____________________________________________________________________________________

SKUGGAN = INTE ATT LITA PÅ!
40 % av solens strålar tränger igenom skuggan. Så tänk inte på skuggan som ett ställe dit solen inte når!


MITT TIPS: Gå in helt enkelt!
____________________________________________________________________________________


OM DU BRÄNNER DIG:
Det är såklart den röda brännan som blir risken för hudcancer. Om du upptäcker en misstänksam leverfläck, försök kolla upp det så fort som möjligt! Ju sanbbare man upptäcker hudcancer, desto bättre!
MITT TIPS: Om du märker att huden börjar bli lite röd, gå undan från solen direkt!
Om du bränner dig ändå, ska du naturligtvis inte sola mer för dagen! Smörj med en vanlig hudkräm, och efter det kan du smörja med hydrokortison. Om du inte har det hemma, finns det att köpa på apoteket. Hudkrämen och hydrokortisonen lindrar kliandet/smärtan m.m och minskar det röda.

____________________________________________________________________________________

SOLA SÅKLART INTE MED SMINK.
Detta vet ni säkert redan, men ändå. Sola inte med fondation, puder, rouge, allt man har på huden på ansiktet. Mascara vet jag faktiskt inte hur solen påverkar, men ha inte det för säkerhetsskull, haha ;)
MITT TIPS: Skippa sminket dagar det inte är "nödvändigt", som t.ex. helger du bara tillbringar dagarna med familj ute på landstället. Om du blir tvingad att cykla till konsum för att köpa grädde och tvål(som jag idag!), sätt på solglasögonen! Detta täcker dina osminkade ögon. OM DE DESSUTOM ÄR SNYGGA, drar de till sig all uppmärksamhet, och människorna du svischar förbi med cykeln missar den där lilla oövertäckta finnen på hakan!

DET VAR ALLT FÖR NU!
Tycker ni detta skönhetstipset var bra? Ska jag forsätta skriva om skönhet och hälsa? Kommentera gärna! :)
2011-04-25 @ 17:53:59 Permalink


Kommentarer
Postat av: Erica

haha jag solar som fan ändå! hihihihi

man vill ju va brun :PPPPPPPPPPPPPPPPPPP

2011-04-25 @ 19:01:38
URL: http://snelahestarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn? Hoppar du över denna är du en mes:
Kom ihåg mig?

E-postadress(bara jag som ser): (publiceras ej)

Har du en blogg du vill att jag ska checka?:

Tanke:

Trackback
RSS 2.0